Navigate / search

Saules aptumsums 2017 Desmitā diena

21. augusts

Brauciena video var apskatīties te.

Screenshot 2017-10-01 21.47.17

Šorīt ceļamies augšā jau četros, Saules aptumsuma diena ir pienākusi, un mums vēl ir jātiek līdz Reksburgai. Iztiekam bez brokastīm, izčekojamies no viesnīcas un dodamies ceļā. Ir dzirdētas prognozes, ka astronomu amatieru dēļ ceļš no Soltleiksitijas būs korķu pārpilns. Šis pieņēmums piepildās pa simts procentiem, jau liftā sastopam saules aptumsuma vērotājus, kuri ir tikpat gudri kā mēs un ceļā dodas agri.

Tikšana uz galvenās šosejas ir visnotaļ grūta, no sākuma šķiet, ka Ivars mūs čakarē, un veselus divus apļus braucam ap uzbrauktuvi kā mušas uz ieslēgtu gaismas avotu. Ar trešo reizi beidzot pamanām nelielu nobrauktuvi, kas ir pareizais ceļš. Tik un tā pie visa tiek vainots Ivars. Maģistrāle ir pārpildīta, šķiet, ka saules aptumsumu vēlas redzēt visi. Nobraukuši pārdesmit kilometrus redzam, kā mums priekšā braucošo auto nones kāds agresīvs golfiņš. Mēs pārbraucam pāri plastmasām un turpinām ceļu. Visu laiku ir blīva satiksme. Mašīnu tik daudz kā uz Jūrmalu pludmales sezonas sākumā, visas brauc ap 100 km/h, bet bez agresijas.

Noskatāmies saullēktu, un sākam diskutēt, kur īsti skatīsimies aptumsumu. Šajā jautājumā galvenais lēmējs ir Indulis, tā tak bija viņa ideju braukt te, tā kā visa atbildība uz viņu. Viņš, cilvēks, grib, lai labāk un redzētu pēc iespējas ilgāk. Man gan šķiet, ka nav vērts sperties ellē iekšā papildus trīs sekunžu dēļ. Ceļmalas pievedceļi ir pilni ar man līdzīgi domājošiem ļaudīm. Tie ar nav gatavi sperties iekšā Reksburgā, bet atraduši foršu vietu ceļmalā. Indulis ir nepielūdzams, un sākumā piestājam ceļmalā netālu no Reksburgas un Makdonalda. Izskatās, ka te būs galvenais tusiņš, uzstādīts teleskopu mežs un izvārtītas vietējās pļavas. Aizejam līdz maķītim, bet tur vairāk purnu nekā Talsos Staķikā rallija dienā. Ejam atpakaļ uz mašīnu un ieturam brokastis, kola ar čipsiem.

Pēc kāda brīža pie mums piebrauc policisti un pieklājīgi apstāsta, ka nav ko apdraudēt satiksmi, Reksburgas baznīclaukums esot tukšs kā izslaucīts, iedod bukletu un novēl laimīgu ceļu. Dīvaini, ne reizi pat uz mums nešāva. Mēs sapakojam mantas un braucam uz baznīcu. Kruķi nav melojuši, tur tiešām placis pustukšs, pat atvilkuši sausās atejas. Pilnīgs komforts.

Indulis kārtējo reizi uzstāda fotoaparātu, izdala mums aptumsuma brilles un sākam gaidīt. Jāgaida stundas divas, bet nav garlaicīgi. Analizējam situāciju, ko darīs tas nabags tualetē rindā stāvētājs, ja viņa kārta pienāks aptumsuma brīdī. Nospriežam, ka tad jau kāds paturēs durvis vaļā, lai cilvēks neko nepalaistu garām. Es izdaru ģeniālu gājienu, noņemu aptumsuma brilles nenovēršot acis no saules, uzreiz saķeru zaķīšus. Vienīgais mierinājums, ka ātri mirkšķinot acis var redzēt aptumsuma progresu savā bojātajā redzes laukā. Līdz īstajam brīdim es atkopšos.

Blakus auto cilvēki apjautājas, no kurienes esam, jo runājam dīvainā valodā. Lēnām pienāk pilnais aptumsums, un tas ir kaut kas vārdos neizsakāms. Iepriekš es domāju, ka ja esi redzējis ¾ no saules aptumsuma, tad tas ir gandrīz tas pats. Nekas nav tas pats. Saule pirms aptumsuma, šķiet, noriet kaut kā dīvaini uz augšu. Iemirdzas zvaigznes, apklust putni, ēnas kļūst nedabiski asas un kļūst drēgnāks. Un debesīs pēkšņi parādās melns caurums, kuru ieskauj saules vainags. Ja vēlies kādas divas minūtes pavadīt uz citas planētas, tad iesaku pēc iespējas aizbraukt un noskatīties pilnu saules aptumsumu!

2017-10-05-PHOTO-00000025

Makdonaldā totality iesākas pāris sekundes pirms mums, un no turienes dzirdama bļaušana un zobu klabināšana.

Es nolemju netērēt laiku bildējot, bet vienkārši skatīties, redzu gan slavenās pērlītes, gan pēcaptumsuma pelēkās čūskas. Trūkst vārdu, un ir nedaudz žēl, kad aptumsums beidzas un atkal parādās saules maliņa. Noteikti aizbraukšu noskatīties šo dabas parādību vēl kādu reizi, jo Latvijā tas mums ilgi nespīd.

Līdz ko nedaudz iemirdzas saule, mēs dodamies ceļā, galveno esam redzējuši un novērošanas apstākļi bija ideāli. Mums jātiek uz West Yellowstone pilsētiņu, kur mūs gaida viesnīca. Brauciens nesolās būt ilgs – nieka 140 kilometri. Sākumā nedaudz pastāvam korķī, tad tiekam uz šosejas, pirmie pārdesmit kilometri ir brīvi, tad sākas korķis, mēs nolemjam iebraukt ceļmalas ēstuvē un paēst. Šī ir kaut kāda megaburgeru ieskrietuve, te burgeri ir mūs lielās picas lielumā, ņemam vienu uz trijiem. Paēduši un padzēruši dodamies tālāk.

Pāris stundas nosēžam korķī, ātrums ap 20 kilometriem stundā. Kad iebraucam Karibū nacionālajā mežā, tad satiksme vispār apstājas. Tūrists  – pilsētnieks, pa visu varu grib fotografēt briedīšus, atstāj mašīnu uz ceļa, pats lec ārā un jož bildēt. Tas, protams, ir zem mūsu standartiem, mēs sēžam mašīnā. Beidzot tiekam līdz viesnīcai, tā ir tīri tā neko. Tikai internets pašvaks un nespējam aizslēgt durvis. Eju uz recepciju pēc instrukcijām. Viss izrādās triviāli.

Tā kā vakarā mums ir atlikušas pāris brīvas stundas, nolemjam nečakarēties un aizbraukt apskatīties kaut pāris geizerus. Pirmajiem geizeriem netiekam klāt un Grand prismatic springs izpaliek, ķīniešu autobusi ir visu okupējuši. Neiztiek arī bez savvaļas dzīvniekiem, ceļa malā apskatei izlikts bizons, to visi fotografē. Mēs nospriežam, ka tā ir statuja vai izbāzenis, kas pievilina tūristus. Visa pamale ir garaiņu pilna, un šķiet, ka te ir geizeru pārpilnība. Nākamajā rītā mums būs pārsteigums, jo izbāzenis vairs nebūs savā vietā. Mēs izlemjam braukt un skatīties galveno atrakciju Old Faithful. Tas jau daudzus gadus strādā kā pulkstenis. Cilvēki ir ap tūkstoti, bet, tā kā esam ieradušies 20 minūtes pirms šova, tad varam vēl atrast sēdvietu. Biju no geizera gaidījis ko iespaidīgāku. Nebija slikts, pumpēja ūdeni kā velns, bet filmās izskatījās iespaidīgāk. Man aiz muguras nostājusies tarkšķe, kura no sevis ir iedomājusies baigo joku plēsēju un aizrautīgi komentē notiekošos. Taču viņas joki ir tik plakani, ka tos saliekot kopā cikls ir vien divas minūtes, un tad tie sāk atkārtoties.

Noskatījušies šovu ejam uz mašīnu, Indulis dabū kaut kādas tantes aizrādījumu, jo neiet pa taku, bet speras pa taisno pāri zālienam, kur arī ir izmīta nopietna taka. Braucam atpakaļ mājās, jāatrod kaut kas ēdams un jāliekas gulēt. Rīt mūsu plāns paredz izpētīt visu Jelovstounu.